Centralt innehåll årskurs 1-3

Musicerande och musikskapande

  • Sång och spel i olika former. Unison sång, kanon, växelsång och ensemblespel.
  • Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument.
  • Komposition med utgångspunkt i inspirationskällor, till exempel bild, rörelse och musik.
  • Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser.

Musikens verktyg

  • Rösten och hur den kan användas för musikaliska uttryck genom variation av klang, rytm och dynamik.
  • Slagverksinstrument, stränginstrument, tangentinstrument och digitala verktyg för musicerande och musikskapande.
  • Röstvård och hörselvård vid sång, spel och lyssnande.
  • Musikaliska byggstenar: puls, rytm, tempo, klang, tonhöjd och dynamik.
  • Musiksymboler, bilder och grundläggande notkännedom.

Musikens sammanhang och funktioner

  • Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk barnvisetradition.
  • Olika musikinstrument. Hur de låter, vad de heter och hur de ser ut.
  • Associationer i form av tankar, känslor och inre bilder som uppkommer genom
    musikupplevelser.